هراسان زندگی شخصیت افراد سرگرمی فال شخصیت شناسی

هراسان: زندگی شخصیت افراد سرگرمی فال شخصیت شناسی

گت بلاگز اخبار سیاسی و اجتماعی اگر از برجام خارج شوند، برجامی باقی نمی‌ماند/ از دوستان نزدیک آقای روحانی‌ام ، کمال خرازی

وزیر خارجه دولت اصلاحات که در دوازده سال گذشته حضور در فضای علم، دانش و فرهنگ را به فعالیت در فضای سیاسی، اجرایی و دیپلماتیک ترجیح داده هست، با وجود ریاست بر عا

اگر از برجام خارج شوند، برجامی باقی نمی‌ماند/ از دوستان نزدیک آقای روحانی‌ام ، کمال خرازی

کمال خرازی: اگر از برجام خارج شوند، برجامی باقی نمی ماند/ از دوستان نزدیک آقای روحانی ام

عبارات مهم : ایران

وزیر خارجه دولت اصلاحات که در دوازده سال گذشته حضور در فضای علم، دانش و فرهنگ را به فعالیت در فضای سیاسی، اجرایی و دیپلماتیک ترجیح داده هست، با وجود ریاست بر عالی ترین شورای مشورتی که وظیفه تهیه، تدوین و ارایه روش در حوزه روابط خارجی به مقام معظم رهبری دارد، هنگامی که پای مسایل فرهنگی و جایگاه امید و اعتماد در جامعه به خاص در بین جوانان به میان می آید تاکید می کند از بروز و ظهور انسان های بزرگ در حوزه فرهنگ حمایت می کند.

اگر از برجام خارج شوند، برجامی باقی نمی‌ماند/ از دوستان نزدیک آقای روحانی‌ام ، کمال خرازی

او اعتقاد است مهم است کاری کنیم تا جوانان احساس کنند حامل یک فرهنگ اصیل و افتخار آمیز ایرانی و اسلامی هستند.

دیپلمات سال های پر افتخار “گفت وگوی تمدن ها” و روزهای سخت 11 سپتامبر 2001، از دوستان نزدیک و یار غار شیخ حسن روحانی هست، با این حال پیشنهادهای دیپلمات هسته ای پیشین و رییس جمهور فعلی را جهت پذیرش مسوولیت در دولتش نپذیرفته و بر تصمیم خود در دور ماندن از فضای کار و سیاست پافشاری کرده است.

وزیر خارجه دولت اصلاحات که در دوازده سال گذشته حضور در فضای علم، دانش و فرهنگ را به فعالیت در فضای سیاسی، اجرایی و دیپلماتیک ترجیح داده هست، با وجود ریاست بر عا

وزیر خارجه دولت اصلاحات که به کمتر خندیدن معروف هست، از جلسات مشورتی اش با وزیر خارجه هر لحظه خندان دولت روحانی در شورا و جلسات جداگانه دیگر به خوبی یاد می کند و می گوید با یکدیگر راجع به مسایل متفاوت تبادل نظر داریم.

وقتی پای حضور زنان در عرصه سیاست و دیپلماسی به میان می آید و از موانع بر سر راه این مساله به خاص عنوان دست دادن و مصافحه اشاره می کنیم، با لبخندی پر معنا می گوید: زنان باید توانایی های خود را در صحنه سیاست خارجی نشان دهند تا زمینه این کار بیش از گذشته فراهم شود.

با توجه به گسترش فعالیت شورای راهبردی روابط خارجی در یک سال اخیر که با انجام نشست های تخصصی و کارشناسی و سفر مسوولان آن به چند کشور مهم اروپایی و آسیایی همراه بوده است بر آن شدیم تا با سید کمال خرازی به بررسی آخرین تحولات و رویدادهای مهم منطقه ای و بین المللی و نیز کشور عزیزمان ایران بپردازیم.

اگر از برجام خارج شوند، برجامی باقی نمی‌ماند/ از دوستان نزدیک آقای روحانی‌ام ، کمال خرازی

این دیپلمات برجسته و با سابقه کشور با اشاره به سیاست کشور عزیزمان ایران در منطقه به خاص در رابطه با عنوان سوریه اعتقاد است که “سیاست کشور عزیزمان ایران در قبال نقشه­ های دشمن در منطقه تا به حال مثبت بوده و از این طریق توانسته به تثبیت موقعیت خود بپردازد.”

او در رابطه با تنش میان کشور عزیزمان ایران و عربستان تاکید دارد، اگر عربستان از سیاست های جاری در یمن، بحرین، سوریه و عراق دست بردارد زمینه مذاکره فراهم می شود.

وزیر خارجه دولت اصلاحات که در دوازده سال گذشته حضور در فضای علم، دانش و فرهنگ را به فعالیت در فضای سیاسی، اجرایی و دیپلماتیک ترجیح داده هست، با وجود ریاست بر عا

خرازی تلاش آمریکا جهت ضربه زدن به برجام را “جدی” خواند و در عین حال با اشاره به فضاسازی جهت برهم زدن برجام از سوی این کشور گفت: اگر دیگران (آمریکا) از برجام خارج شوند، برجامی باقی نخواهد ماند و باید سیاست های گذشته را دنبال کرد.

وزیر امور خارجه وقت کشورمان که در کارنامه خود سابقه مدیریت رسانه ای دارد راجع به ایسنا نیز گفت: ایسنا کارش را با دید جهادی شروع کرد و همچنان با همین دید در خدمت نظام و کشور است.

اگر از برجام خارج شوند، برجامی باقی نمی‌ماند/ از دوستان نزدیک آقای روحانی‌ام ، کمال خرازی

او گفت که “نکته مهم در عرصه خبر اصل “بی طرفی” است و این که گرایش خاصی دنبال نشود و آنچه واقعیت است پیگیری و اخباری که در جهت منافع کشور است گزارش شود. ایسنا در مجموع اعتبار خوبی در کشور و بازتاب خوبی در رسانه ها دارد و این نشان دهنده بی­ طرفی و متانت ایسنا است که توانسته چنین موقعیتی را جهت خود ایجاد کند و انشاءلله که همچنان بتواند نقش موثری در کشور ایفا کند.”

افزایش حضور شورا در جهت تثبیت سیاست­ های کلان نظام در افکار عمومی است

وزیر امور خارجه دوره اصلاحات در گفت وگوی خود با ایسنا در پاسخ به این پرسش که در چند ماه گذشته سفرهای خارجی و دیدارهای شما با مقامات کشورهای متفاوت زیاد کردن یافته هست، با در نظرگرفتن این که ماهیت شورا ارایه مشورت به مقام معظم رهبری در مباحث متفاوت هست، قرار است در سیاست های شورا شاهد تغییرات شکلی و محتوایی خاصی باشیم؟ با تاکید بر این که “شورای راهبردی روابط خارجی” اصولا جهت ارائه مشورت به مقام معظم رهبری تاسیس شده است هست، افزود: شورا تلاش دارد راهبردهایی را در زمینه سیاست خارجی، روابط فرهنگی، علمی، دفاعی و امنیتی با دیدی آینده نگرانه طراحی کند و به سیاست گذاری در حوزه روابط خارجی کشور کمک کند.

رئیس شورای راهبردی روابط خارجی یکی دیگر از وظایف این شورا را توجیه افکار عمومی و تاثیرگذاری بر فضای ذهنی و فکری جامعه در جهت سیاست های ابلاغی کشور دانست و افزود: ما هیچ عجله ای نداشتیم که از ابتدا تمامی ظرفیت ها و نقش های محول شده است به شورا را عملی سازیم، می خواستیم شرایط فراهم شود و تجارب کافی به دست بیاوریم تا بتوانیم چنین وظیفه ای را بر عهده بگیریم.

خرازی با تاکید بر این که وظیفه شورای راهبردی روابط خارجی پیگیری به امور روزانه نیست و این که در رابطه با هر موضوعی اعلام موضع بکند، بلکه نقش شورا همان­ گونه که از عنوان آن پیداست بررسی امور راهبردی و استراتژیک هست. خاطرنشان کرد: اگر می­ بینید فعالیت شورا در فضای رسانه ای بروز و ظهور بیش تری یافته است اولاً منحصر به ابعاد راهبردی روابط خارجی است و ثانیاً جهت تثبیت سیاست­ های کلان نظام در افکار عمومی هست. بنا بر این وظیفه مهم شورا تظاهر بیرونی نیست، بلکه پیشنهاد روش به مقام معظم رهبری در حوزه روابط خارجی است تا چنان چه به مصلحت بدانند به مسوولان کشور ابلاغ کنند و آنها با آینده نگری و نگاه راهبردی نسبت به حل پرسشها کشور اقدام کنند.

وی در ادامه توضیح داد: شورا چهار کمیسیون دارد و هر یک از اعضای شورا مسوولیت یکی از این کمیسیون ها را برعهده دارند و در جلسات کمیسیون ها از مسوولان کشور در سطوح متفاوت دعوت می شود تا حضور یافته و در تهیه روش همکاری کنند. انصافا هم همکاری خوبی از طرف دستگاه های متفاوت در ارائه اطلاعات و کمک به طراحی راهبردها در حوزه های متفاوت انجام می گیرد و در نهایت این دستگاه­ ها هستند که باید راهبردهای ابلاغی را اجرا کنند.

از مذاکره با عربستان احتراز نداریم

خرازی در ادامه در پاسخ به این پرسش که به نظر شما سیاست دستگاه دیپلماسی در نپذیرفتن میانجی جهت برطرف تنش میان کشور عزیزمان ایران و عربستان سعودی سیاست درستی است؟ اظهار کرد: زمانی مذاکرات بافایده است که دو طرف قائل به مذاکره باشند. تا به حال عربستان چنین سیاستی نداشته است و به اتکای پول و نفوذی که در بعضی از کشورها دارد و حمایتی که از طرف آمریکا و غرب می­ شود به ماجراجویی­ های خود ادامه می­ دهد.

رئیس شورای راهبردی روابط خارجی گفت: عربستان به جای مذاکره جهت حل پرسشها به کشتار کودکان و زنان بی­ گناه و حمایت از تروریسم روی آورده هست. هنگامی که آنها چنین رویکردی را در پیش گرفته اند زمینه ای جهت مذاکره باقی نمی ماند. اگر عربستان از سیاست های جاری خود دست بردارد، جنگ بیهوده­ ای را که در یمن به راه انداخته است متوقف کند و از حمایتی که از دولت بحرین در برابر مردم این کشور دارد، دست بردارد و سیاست های معقولی را نسبت به پرسشها منطقه از جمله سوریه و عراق اتخاذ کند، زمینه مذاکره فراهم می شود.

وزیر پیشین امور خارجه کشورمان افزود: مذاکره را باید در وقت مناسب آن شروع کرد. البته ما هیچ گاه نگفتیم که از مذاکره با عربستان احتراز داریم، بلکه هر وقت که شرایط ایجاب کند آماده مذاکره با عربستان هستیم؛ چراکه به رابطه با همسایگان اهمیت می دهیم، ولی عملکرد آنها باید نشان دهد که آماده مذاکره هستند.

بازگشت سفیر قطر به پایتخت کشور عزیزمان ایران حاکی از عوض کردن رویکرد آن در تعاملات منطقه ای است

پیروزی های چشمگیر اسد موجب تجدیدنظر کشورهای مداخله­ گر در سوریه و اختلاف بین آنها شد

وی هم چنین در پاسخ به این پرسش که از یک طرف با عنوان بازگشت مجدد سفیر قطر به پایتخت کشور عزیزمان ایران رو به رو هستیم که بعضی معتقدند به خاطر لجبازی قطری ها با عربستان و بعضی از کشورهای دیگر حاشیه خلیج فارس است و از طرفی تبادل هیات های ایرانی و سعودی را جهت دیدار از سفارت خانه­ ها در پیش داریم، اظهار کرد: مساله قطر نشان دهنده وجود اختلافات بنیادی بین عربستان و قطر است که از پیش وجود داشته هست. متاسفانه عملکرد همه این کشورها اعم از قطر، امارات و عربستان در ماجرای سوریه و عراق منفی بود. با این حال قطر امروز رویکرد خود را عوض کردن داده است و بازگشت سفیر آنها به پایتخت کشور عزیزمان ایران نشان دهنده این عوض کردن رویکرد هست؛ گرچه دوحه در گذشته از ریاض حمایت می کرد ولی امروز اختلافاتش با عربستان علنی شده است است.

خرازی با بیان این که تحولات اخیر منطقه نقش مهمی در آشکار شدن اختلافات میان این کشورها داشته است افزود: جهت مثال می توان به توطئه سرنگونی بشار اسد اشاره کرد که در نهایت به نتیجه نرسید و او با وجود دخالت بیگانگان در کشورش و حمایت مالی و تسلیحاتی آنها از تروریسم توانست در برابر یک جنگ تمام عیار مقاومت کند و به پیروزی­ های چشم­گیری دست یابد و همین امر در تجدیدنظر کشورهای مداخله­ گر در سوریه و بروز اختلاف بین آنها نقش مؤثری داشته است.

این دیپلمات با سابقه کشورمان با اشاره به اتهامات عربستان علیه قطر مبنی بر این که قطر از تروریست ها حمایت می کند، گفت: این در حالی است که متهم ردیف اول در حمایت از تروریست­ های وهابی تکفیری در منطقه، عربستان هست، ولی عربستان در یک اقدام فرار به جلو و با نشانه تبرئه خود، قطر را به عنوان حامی تروریسم معرفی ­می­ کند و این مساله از بااهمیت ترین دلایل بروز تنش بین دوحه و ریاض هست. در هر حال قطر توانسته است در برابر فشارهای عربستان مقاومت کند و سیاست های خود را نسبت به کشور عزیزمان ایران تصحیح کند، لیکن می داند کشور عزیزمان ایران کشوری با ثبات و قدرتمند است که نفوذ بالایی در منطقه دارد، از این رو در نهایت باید روابط خود را با کشور عزیزمان ایران اصلاح کند و ما هم از این عوض کردن سیاست قطر استقبال می­ کنیم.

تروریسم در منطقه رو به شکست است

رایزنی های مقامات عراقی و سعودی جهت ایفای نقش در فضای تازه منطقه است

رییس شورای راهبردی روابط خارجی راجع به سفرهای اخیر و متقابل مقامات عراقی و سعودی و تاثیر آن بر ایران، خاطرنشان کرد: این امر خود نشان دهنده واقعیت های منطقه هست، لیکن تروریسم در منطقه رو به شکست هست. داعش در عراق تقریباً به طور کامل منکوب شده است هست. در سوریه هم داعش، النصره و سایر گروه های تروریستی در سراشیبی شکست قرار گرفته اند. طبیعی است کشورهایی مثل عربستان در پی تأمین منافع خود در فضای تازه باشند، از این رو این رفت و آمدها جهت ایفای نقش در فضای تازه هست. البته باید با دقت رویدادها را زیر نظر داشت و تحولات را تحلیل کرد که نشانه نهایی عربستان چیست. آیا نشانه آنها اصلاح روابط و بازگشت از سیاست های گذشته و کمک به اصلاح شرایط است یا در شرایط تازه باز هم دنبال ماجراجویی دیگری هستند؟

خرازی در پاسخ به پرسشی راجع به تاکید اقلیم کردستان عراق بر انجام رفراندوم با وجود تاکید مقامات ایرانی بر ضرورت حفظ تمامیت ارضی عراق و عدم تجزیه خاک آن کشور، گفت: در حال حاضر همه کشورهای منطقه مثل عراق، ایران، سوریه، ترکیه و حتی کشورهای فرامنطقه­ ای مثل آمریکا و اروپا مخالف برگزاری این رفراندوم هستند، بنا بر این برگزاری این رفراندوم و اعلام استقلال اقلیم کردستان عراق به نفع خودشان هم نخواهد بود، لیکن در آینده با پرسشها زیاد و محدودیت های فراوان رو به رو خواهند شد. آنها اگر به آنچه قانون اساسی عراق تعیین کرده است رضایت دهند و پرسشها خودشان را با دولت مرکزی عراق حل کنند، می توانند زندگی بهتری داشته باشند و طبیعی است کشور عزیزمان ایران هم به توسعه و پیشرفت ارزش کمک خواهد کرد؛ همان طور که کشور عزیزمان ایران تا به حال نیز سهم مهمی در توسعه کردستان عراق داشته است.

رییس شورای راهبردی روابط خارجی در ادامه گفت وگوی خود با ایسنا در پاسخ به این پرسش که شما بر تثبیت موقعیت کشور عزیزمان ایران در منطقه تاکید دارید، ولی جهت تثبیت موقعیت یک کشور، جدای از ظرفیت های ژئواستراتژیک و ژئوپولیتیک، توجه به ظرفیت سازی به خاص در حوزه های اقتصادی و فرهنگی هم مهم هست، با این حال کشور عزیزمان ایران حتی از اهداف سند چشم انداز 20 ساله عقب هست، با این شرایط چطور می توان به تثبیت موقعیت کشور عزیزمان ایران امیدوار بود؟ گفت: کشور عزیزمان ایران باید از چند جنبه به تلاش جهت تثبیت موقعیت خود در منطقه ادامه دهد، یکی از این جنبه­ ها حفظ و تقویت “امنیت” کشور هست. اگر کشور عزیزمان ایران از امنیت امروز خود برخوردار نبود، بخش زیادی از انرژی آن باید صرف مسایل امنیتی می شد و نمی توانست در صحنه بین المللی ایفای نقش کند، ولی به برکت تلاش نیروهای امنیتی، انتظامی و نظامی، امروز کشور عزیزمان ایران از امنیت بالایی برخوردار است و در واقع یکی از دلایل این که کشور عزیزمان ایران به دعوت سوریه و عراق به کمک آنها شتافت حفظ امنیت کشور عزیزمان ایران بود.

وی ادامه داد: داعش و گروه های دیگر داشتند به مرزهای کشور عزیزمان ایران نزدیک می شدند و چیزی نمانده بود که بغداد سقوط کند و در آن صورت ما هم در مرزهای خود با خطرات جدی رو به رو می­ شدیم. در واقع ما این خطرات را با حضور در میدان و کمک به دولت های سوریه و عراق از کشور دور ساختیم، بنا بر این کارنامه کشور عزیزمان ایران در این بخش مثبت است و همه مردم اذعان دارند که اگر کشور عزیزمان ایران به کمک سوریه و عراق نمی ­شتافت، امروز در شرایط امنی به سر نمی ­بردیم.

اگر تحریم نبود مسلماً بهتر می توانستیم سند 1404 را اجرا کنیم

خرازی در ادامه به اهمیت تثبیت قدرت کشور در حوزه “اقتصادی” نیز اشاره کرد و گفت: جهت پیشرفت و توسعه سندهای مختلفی از جمله سند 1404 تصویب شده است هست، ولی اجرای این سندها با پرسشها متنوعی از جمله تحریم رو به رو بوده هست. در واقع اگر تحریم نبود ما مسلماً بهتر می توانستیم این سندها را اجرا کنیم.

وی در پاسخ به این پرسش که اگر تحریم نبود الان کجای سند چشم انداز بودیم؟ با بیان این که پاسخ به این پرسش به یک ارزیابی علمی و دقیق نیاز دارد افزود: ما در بعضی از بخش ها پیشرفت خوبی داشته­ ایم و در بعضی زمینه ها عقب­ تر هستیم، ولی تحریم عامل موثری بوده است که نتوانیم توفیق بالایی را در تحقق اهداف این سند داشته باشیم.

ارتقای امنیت اقتصادی از لوازم اقتصاد مقاومتی است

رییس شورای راهبردی روابط خارجی با بیان این که “توسعه اقتصادی یک مولفه مهم در تثبیت موقعیت کشور است” گفت: سیاست ابلاغی رهبری تحت عنوان اقتصاد مقاومتی مبتنی بر این آینده نگری است که تحریم ها به طور کامل برداشته نخواهد شد و فشارها همچنان باقی خواهد ماند از این رو باید ببینیم با وجود این فشارها چگونه می ­توانیم به توسعه اقتصادی کشور ادامه دهیم. کشور عزیزمان ایران دارای منابع خدادادی زیادی است و پول های سرگردان در دست ایرانیان نیز فراوان هست. به نظر من اگر مدیریت درستی وجود داشته باشد و اقتصاد مقاومتی به معنای واقعی کلمه اجرا شود می توان کاستی­ های اقتصاد کشور را جبران کرد و مسیر رشد و توسعه را با اتکای به امکانات داخلی و توسعه روابط اقتصادی خارجی طی کرد.

خرازی تاکید کرد: البته اقتصاد مقاومتی به معنای عدم بهره­ برداری از منابع خارجی نیست و از لوازم اقتصاد مقاومتی ارتقای امنیت اقتصادی هست، به طوری که شرکت ­های داخلی و خارجی احساس کنند می توانند در کشور عزیزمان ایران سرمایه گذاری کنند. دولت باید پرسشها سرمایه گذاری را برطرف کند و از ورود ایرانیان خارج از کشور و شرکت­ های خارجی جهت سرمایه گذاری در کشور عزیزمان ایران استقبال کند تا با اتکا به منابع سرشار داخلی و بدون وابستگی به قدرت ­های خارجی بتوانیم پرسشها اقتصادی خود را حل کنیم.

وی ادامه داد: البته غیر از پرسشها اقتصادی مسایل و پرسشها فرهنگی را نیز نباید نادیده گرفت. این اتفاقاً حوزه ­ای است که بیگانگان سرمایه ­گذاری زیادی در آن کرده ­اند تا جامعه کشور عزیزمان ایران را از درون دچار ناامیدی و بدبینی کنند. باید اذعان کرد که متأسفانه ما با وجود میراث گران­ سنگ فرهنگی خود نتوانسته ­ایم به درستی فرهنگ ایرانی و اسلامی اصیل را در جامعه خود توسعه دهیم و به همین علت بستر نفوذ فرهنگی بیگانگان در جامعه فراهم آمده است و مسایل مختلفی ذهن عمومی جامعه را به خود مشغول ساخته است که از جمله رشد فساد مالی، اقتصادی و اخلاقی است که متأسفانه جامعه ما با آن رو به روست.

رییس شورای راهبردی روابط خارجی خاطرنشان کرد: ما زمانی می توانیم به عنوان یک الگو در دنیا آشنا شویم که همه پرسشها خود از جمله پرسشها سیاسی، اقتصادی و فرهنگی خویش را به درستی حل کرده باشیم. البته با وجود همه این پرسشها همین الان هم کشور عزیزمان ایران از نفوذ زیادی برخوردار هست؛ ایرانی با ثبات که متکی به مردمش است و توانسته است در جهت حفظ استقلال و آرزوی بزرگ ­های انقلابی خویش در برابر ابرقدرت ها ایستادگی کند و اقتصاد و معیشت مردم را تا حد زیادی تامین کند و این خود منشأ نفوذ کشور عزیزمان ایران در منطقه است.

وی گفت: اگر کشور عزیزمان ایران را با کشورهای دیگر در منطقه مقایسه کنید می بینید که هر کدام از آنها با پرسشها امنیتی، اجتماعی و اقتصادی زیادی مواجه هستند، ولی کشور عزیزمان ایران در مجموع با وجود همه فشارها و تحریم هایی که علیه آن جاری هست، توانسته است با اتکا به مردمش کشور را اداره کند، با این حال زمانی می تواند الگوی یک جامعه اسلامی مترقی و توسعه ­یافته باشد که همه پرسشها داخلی و خارجی خود را حل کرده باشد.

تقویت امید در جوانان تابعی از عملکرد دولت و مجموعه نظام است

خرازی در پاسخ به این پرسش که بزرگ ترین مسئله فرهنگی کشور را در چه چیز می بینید، و در رابطه با حفظ و زیاد کردن اعتماد عمومی و امید در جامعه از سوی مسوولان کشور و نظام چه توصیه یا توصیه هایی دارید؟ اظهار کرد: این تابعی از عملکرد دولت و مجموعه نظام است که چقدر بتوانند امید را در بین جوانان تقویت کنند و آنها را با افتخارات میراث فرهنگی خود آشنا سازند. جهت این کار داشتن برنامه های فرهنگی تأثیرگذار و جذاب، به نحوی که شادابی فرهنگی بیافریند و جوانان احساس کنند که حامل یک فرهنگ اصیل و افتخارآمیز ایرانی و اسلامی هستند مهم هست. البته، فرهنگ یک امر دستوری نیست، بلکه با روان و ذهن انسان ها سر و کار دارد و از دل انسان ها برمی­ آید و لازمه آن حمایت از بروز و ظهور انسان های بزرگ در حوزه فرهنگی هست. ولی این روند با مشکلاتی رو به رو است که از جمله نفوذ فرهنگ بیگانه و سرمایه­ گذاری بیگانگان در تخریب فضای روانی مردم است.

این استاد دانشگاه اضافه کرد: امروز شاهد تلاش بیگانگان جهت نفوذ در اینترنت هستیم، شایعات، دروغ پردازی­ ها و اخبار نادرست ذهن جوانان ما را مثل خوره می خورد و قطعاً دستگاه ها و عوامل بیگانه در صدد خبرسازی و دروغ پردازی علیه مصالح کشورمان هستند و این مشکلی جدی است که جامعه ما با آن رو به روست.

جای متفکرانی چون شهید مطهری و دکتر شریعتی در جامعه خالی است

سیاست های فرهنگی مان بعد از انقلاب و جنگ درست نبود

وی مسئله دیگر را ضعف کشور در ایده پردازی فرهنگی با استفاده از میراث تمدنی گران­ سنگ کشورمان دانست و گفت: بعضاً می بینیم که در تولیدات فرهنگی عده ای نگاه ارزش به غرب هست، در حالی که نگاه ما باید به گنجیه میراث فرهنگی خودمان باشد و بتوانیم آن میراث گران سنگ را به زبان امروز و با استفاده از فن آوری­ های روز به جامعه و به خصوص جوانان خودمان عرضه کنیم. متاسفانه افرادی که بتوانند چنین کار مهمی را انجام دهند کم داریم و از این رو در حوزه ادبیات، هنر، فلسفه و به طور کلی علوم انسانی آثار برجسته­ ای که موجب تحول و شکوفایی فرهنگی شود، نداریم. متأسفانه همان کتاب های قبلی تکثیر می شود در حالی که مورد نیاز است آثار فاخر و جالب جدیدی تولید کنیم تا پاسخگوی سوالات جوانان این عصر باشد. در سال های گذشته آثار شهید مطهری و دکتر شریعتی چنین نقشی را در جامعه ایفا می­ کرد و امروزه جای چنین متفکرانی در جامعه ما و در بین اندیشمندان خالی است که متناسب با شرایط امروز نقش آفرین باشند و حرکت ایجاد کنند.

رییس شورای راهبردی روابط خارجی در پاسخ به این پرسش که آیا بعد از انقلاب و به خاص بعد از جنگ تحمیلی با روند کند توسعه فرهنگی مواجه شدیم، خودمان کم کاری کردیم یا این را هم باید از ناحیه بیگانگان بدانیم؟ گفت: خیر، سیاست های ما درست نبوده هست. فرض کنید از زمانی که در دانشگاه ها جهت ارزیابی کار اساتید کمیت گرایی مطرح شد، ضربات زیادی به علم، دانش و توسعه فکری وارد آمد. امروز شاهد هستیم که بعضی از دانشجویان در پی تولید علم نیستند، بلکه صرفاً به دنبال کپی کردن مطالب و چاپ مقاله با پرداخت پول به بنگاه ­های برابر درب دانشگاه پایتخت کشور عزیزمان ایران هستند که رویه ای تاسف آور هست. از این رو اعتقاد دارم باید در ملاک­ ها و روند تولید علم، دانش و فرهنگ در کشور تجدید نظر شود.

آنچه تا به حال در منطقه رخ داده تنها به نفع اسراییل بوده است

خرازی در ادامه این گفت وگو در پاسخ به این پرسش که بعضی از تحلیل گران خارجی حضور و نقش کشور عزیزمان ایران در منطقه از کشور عزیزمان ایران تا لبنان را تلاش جهت پیاده کردن سیاست “از کشور عزیزمان ایران تا جولان” تعبیر می کنند تصریح کرد: این رویکرد در ادامه همان ذهنیتی است که از سوی اسراییلی ها به عنوان “هلال شیعی” در ذهن عرب ها جا انداخته شد که کشور عزیزمان ایران می خواهد در قبال اهل تسنن یک هلال شیعی در منطقه ایجاد کند و متاسفانه کشورهای عربی در دام این سیاست افتادند و به شیعه هراسی و کشور عزیزمان ایران هراسی دامن زدند.

وی تاکید کرد: روزی مشخص خواهد شد که آنچه در سوریه اتفاق افتاد، یعنی حضور داعش و النصره و گروه های تروریستی دیگر، طراحی اسراییلی ها بوده است که به دست اعراب مرتجع اجرا شد. می بینید آنچه تا به حال در این منطقه رخ داده است تنها به نفع اسراییل بوده هست؛ اگر ارتش سوریه و عراق آسیب دیدند به نفع اسراییل بود، اگر این دو کشور تبدیل به ویرانه شدند به نفع اسراییل بود و اگر به اختلاقات شیعه و سنی دامن زده شد، باز هم به نفع اسراییل بوده است.

وزیر خارجه پیشین کشورمان با طرح این پرسش که ما در قبال سیاست “ایران هراسی” چه باید بکنیم؟ تصریح کرد: اول این که باید توضیح دهیم شیعه بودن یا سنی بودن ملاک ما جهت حمایت از دیگران نیست، همچنان که از شیعیان مظلوم دفاع می کنیم، از اهل تسنن مظلوم هم حمایت می کنیم که نمونه آن مبارزان فلسطینی هست. آیا در فلسطین یک نفر شیعه سراغ دارید؟ یا در سوریه همه شیعه هستند؟ می­ بینید با وجود این که اکثریت مردم سوریه اهل تسنن هستند، ما از کل مردم سوریه دفاع می­ کنیم، در عراق هم همین­ طور. بنا بر این در عمل کشور عزیزمان ایران سیاستی را اتخاد کرده است که نشان می­ دهد تئوری هلال شیعی باطل است.

این دیپلمات با سابقه کشورمان با بیان این که از نظر تاریخی کشورهای حاضر در منطقه همواره حوزه نفوذ کشور عزیزمان ایران بوده اند و در طول تاریخ از شامات و عراق به کشور عزیزمان ایران و بالعکس مهاجرت و رفت و آمدهای زیادی وجود داشته هست، گفت: نفوذ کشور عزیزمان ایران در این کشورها نفوذی طبیعی هست، نه مصنوعی که به زور و از طریق ارسال پول و سلاح جهت تروریست­ ها به دست آید. بدهید ترتیب، امروزه کشور عزیزمان ایران به عنوان کشوری مردم سالار نفوذ طبیعی خود را در منطقه دارد و مردم این کشورها هیج وقت حمایت های کشور عزیزمان ایران از کشورشان را در مبارزه علیه گروه­ های تروریستی و بیگانگان فراموش نخواهند کرد. به نظر من سیاست کشور عزیزمان ایران در قبال نقشه­ های دشمن در منطقه تا به حال مثبت بوده و از این طریق توانسته است به تثبیت موقعیت خود بپردازد.

خرازی در پاسخ به این پرسش که مذاکرات سوریه و حل و فصل این بحران منطقه ای و بین المللی با توجه به اختلافات شدیدی که در تعاملات دو جانبه و چندجانبه کشورهای منطقه وجود دارد به جایی خواهد رسید یا نه و می توان به راه حلی مسالمت آمیز در این رابطه امیدوار بود؟ با بیان این که “مذاکرات سوریه رو به جلو است” افزود: زمانی هیچ کدام از کشورهای منطقه و طرفداران کناره ­گیری بشار اسد، نمی پذیرفتند که اسد در قدرت باقی بماند، ولی امروز می ­بینید که اکثراً از شرط برکناری بشار اسد دست کشیده ­اند. این نشان می­ دهد که آنچه تعیین کننده است اوضاع میدانی در سوریه است.

وضعیت علی الارض در سوریه تعیین کننده مصالحه سیاسی خواهد بود

وی در پاسخ به این پرسش که با وجود تثبیت قدرت اسد، ولی هنوز تحول چشمگیری را در مذاکرات سیاسی شاهد نیستیم؟ گفت: موافقت با ماندن اسد یک تحول بزرگ است و اوضاع علی الارض است که تعیین کننده مصالحه سیاسی خواهد بود. البته در نهایت مسایل سوریه باید در قالب یک طرح سیاسی حل و فصل شود و کشورهای متفاوت هم در این مساله نقش خواهند داشت، ولی موقعیت کشور عزیزمان ایران و روسیه و البته ایستادگی خود دولت سوریه در نوع مصالحه ­ای که انجام خواهد گرفت تعیین کننده خواهد بود، بنا بر این هر چه موقعیت دولت سوریه بیش تر تثبیت شود در نتیجه نهایی تأثیر بیش تری خواهد داشت.

منافع اروپایی ها ایجاب می کند در برابر سیاست های آمریکا مقاومت کنند ولی …

رئیس شورای راهبردی روابط خارجی در پاسخ به این پرسش که اخیراً با زن موگرینی و مقامات اروپایی دیدار داشتید، از نظر شما با توجه به حضور ترامپ در آمریکا و سیاست هایی که در قبال برجام دنبال می کند، اروپایی ها چقدر پشت برجام خواهند ایستاد و تا چه اندازه می توان به ایستادگی آنها اعتماد کرد؟ با تاکید بر این که “در روابط بین الملل منافع کشورها تعیین کننده است”، گفت: دوستی و تعهدات اخلاقی چندان در این عرصه ملاک نیست و کشورها تا زمانی که منافع ارزش ایجاب کند از یک سیاست خاص حمایت می کنند.

وی ادامه داد: در حال حاضر منافع اروپایی­ ها ایجاب می کند در برابر سیاست های آمریکا مقاومت کنند؛ چراکه سیاست آنها با سیاست آمریکا در قبال برجام تفاوت دارد و ایستادگی آنها در برابر فشارهای آمریکا لازمه حفظ استقلال آنهاست، ولی این که تا چه زمانی بتوانند این سیاست را ادامه دهند و با توجه به وابستگی های زیادی که به آمریکا دارند مسیر مستقل خود را طی کنند، بستگی به سر جمع منافع آنها دارد.

وزیر امور خارجه دوره اصلاحات تصریح کرد: اروپایی ها دوست دارند در پیشبرد سیاست هایشان همواره مستقل باشند و به سیاست­ های آمریکا وابسته نباشند و از منافع خود دفاع کنند، ولی در عین حال در دنیای امروز منافع کشورها چنان در هم تنیده است که به سادگی نمی­ توانند منافع کشور دیگر را نادیده بگیرند. طبیعی است با توجه به موقعیت تثبیت شده است جمهوری اسلامی کشور عزیزمان ایران و نفوذ بالایی که کشور عزیزمان ایران در این منطقه حساس دارد، به نفع اروپایی هاست که با کشور عزیزمان ایران کار کنند. بنا بر این هرچه موقعیت کشور عزیزمان ایران در منطقه بیش تر تثبیت شود آنها چاره ای جز این نخواهند داشت که با چنین قدرت منطقه ای تعامل داشته باشند. البته باید منافع دو طرف تامین شود تا روابط پایدار بماند.

خرازی تاکید کرد: اگر بتوانیم از ثبات و پایداری بیش تری برخوردار و در پرسشها منطقه تاثیرگذارتر باشیم و بتوانیم کشور عزیزمان ایران را به عنوان کشوری فعال و با بنیان های اقتصادی نیرومند به دنیا معرفی کنیم، دامنه تعاملات مان با اروپا بیش تر خواهد شد و ثبات بیش تری هم خواهیم داشت.

بیانیه سه کشور اروپایی در تصویر العمل به پرتاب موشک ماهواره بر گروه تحریریه سایت غیرمنطقی بود

این شخصیت برجسته عرصه دیپلماسی راجع به تصویر العمل سه کشور اروپایی به پرتاب موشک ماهواره­ بر گروه تحریریه سایت و میزان اعتمادی که به کشورهای اروپایی می­ توان داشت، گفت: این امر بستگی به شرایط داخلی اروپا و میزان وابستگی آنها به آمریکا دارد. باید دید آمریکا تا چه حد می تواند بر سیاست های آنها اثر بگذارد. موردی را که شما اشاره کردید، یعنی امضای بیانیه مربوط به پرتاب موشک ماهواره­ بر “سیمرغ”، باید گفت که صدور چنین بیانیه ای از سوی سه کشور اروپایی کاملاً غیر منطقی و نشانه تأثیرپذیری کشورهای اروپایی از سیاست­ های آمریکا بود که البته با اعتراض جمهوری اسلامی رو به رو شد و من هم در دیداری که با مدیر سیاست خارجی اتحادیه اروپا داشتم به ایشان گفتم که سه کشور فرانسه، انگلیس و آلمان چه توجیهی جهت امضای چنین بیانیه ای داشته­ اند که پرتاب موشک ماهواره­ بر گروه تحریریه سایت را مغایر با قطعنامه2231 می­ داند؟ آنها هیچ توجیه منطقی ندارند و زن موگرینی هم پاسخی نداشت. مواردی این گونه وجود دارد، ولی صحبت در مورد سیاست های کلی اروپاست.

آمریکا در ضربه زدن به برجام جدی است

رییس شورای راهبردی روابط خارجی در ادامه در پاسخ به این پرسش که اگر در آینده با خروج یک جانبه آمریکا از برجام مواجه شویم، کشور عزیزمان ایران به چه سمت و سویی خواهد رفت؟ با تاکید بر این که “آمریکایی ها در ضربه زدن به برجام واقعاً جدی هستند و دنبال آن هستند تا بهانه ای بتراشند و نقض برجام را به گردن کشور عزیزمان ایران بیندازند و این خط راهبردی آنهاست” گفت: همان طور که آژانس بارها تأیید کرده است کشور عزیزمان ایران برجام را به طور کامل اجرا کرده است و اروپایی ها هم این مساله را تأیید می کنند. ولی این که اگر آمریکا از برجام خارج شود چه خواهد شد، یک مساله فرضی است و بستگی به این دارد که اروپایی ها چه تصویر ­العملی از خود نشان دهند؛ آیا اروپایی ها برابر آمریکا محکم خواهند ایستاد و همچنان از برجام حمایت خواهند کرد یا در برابر فشارهای آمریکا تسلیم خواهند شد. در برابر هر کدام از این گزینه­ ها باید تصمیم مقتضی گرفته شود. اگر برجام باقی بماند همچنان به آن متعهد خواهیم بود و اگر فرو بریزد، سیاست خود را در بازگشت به اوضاع گذشته به شدت دنبال خواهیم کرد.

اگر دیگران از برجام خارج شوند، برجامی باقی نخواهد ماند و باید سیاست ­های گذشته را دنبال کرد

وی در پاسخ به این پرسش که در داخل کشور بعضی دلواپس هستند و دائم بر ضعف برجام و نقض آن از سوی آمریکا تاکید دارند و تصویر العمل هایی کشور عزیزمان ایران به کارها آمریکا را متناسب نمی دانند در حالی که دولت و وزارت امور خارجه تاکید دارند که وارد بازی آمریکا در مقصر جلوه دادن کشور عزیزمان ایران در نقض برجام نباید شد؟ گفت: تصویر العمل ما باید متناسب با شرایط باشد. اگر دیگران از برجام خارج شوند، طبیعی است که برجامی باقی نخواهد ماند و باید سیاست ­های گذشته را دنبال کرد. البته، همان طور که مسوولان اعلام کرده ­اند جهت هر شرایطی که پیش آید آماده ­اند. درست است که آمریکایی ها مرتب بدعهدی می­ کنند و نه تنها روح، بلکه متن و نص برجام به وسیله آمریکا نقض شده است هست، ولی هنوز رسماً از برجام خارج نشده ­اند. البته، شورای عالی امنیت ملی و مجلس طرح ­هایی را در قبال نقض برجام از سوی آمریکا در دست تهیه دارند که بر اساس آن عمل خواهد شد.

احیای معاونت اقتصادی وزارت خارجه سیاست درستی است

خرازی در پاسخ به این پرسش که آقای ظریف در دوره دوم وزارت خود، اقدام به تشکیل معاونت اقتصادی در وزارت امور خارجه کرده­ هست، فکر می کنید تا چه اندازه این اقدام موثر خواهد بود و چقدر فکر می کنید برجام در شکل­ گیری این معاونت تأثیرگذار بوده است؟ با تأکید بر این توصیه که “احیای معاونت اقتصادی وزارت خارجه سیاست درستی است” گفت: طبیعی است در فضای بعد از برجام فضای کاری جهت ایجاد چنین معاونتی تقویت شده است هست. این که چگونه بتوان گشایش اقتصادی را توسعه داد و معضل روابط بانکی را حل کرد نیاز به تدابیر سیاسی ـ اقتصادی مناسب دارد و وزارت خارجه حتماً باید در این زمینه نقش فعالی را برعهده بگیرد.

وزیر امور خارجه کشورمان در دولت اصلاحات ادامه داد: در دوره وزارت اینجانب معاونت اقتصادی تشکیل شد. البته در ابتدای کار تداخلاتی بین معاونت های سیاسی و اقتصادی وجود داشت، ولی هنگامی که آقای دکتر عادلی معاون اقتصادی شد، نشانه معاونت را هماهنگی­ های راهبردی گزینش کرد و از این رو درگیری ها کم کردن یافت. بنا بر این الان هم من اعتقاد دارم نشانه معاونت اقتصادی باید فعالیت راهبردی و در جهت تسهیل ارتباطات دستگاه­ های اقتصادی کشور عزیزمان ایران با دنیا خارج باشد و درگیر مسایل روزانه نشود؛ بدون شک ایفای چنین نقشی به وسیله وزارت خارجه بسیار موثر و بافایده خواهد بود.

باید از حضور زنان در عرصه سیاست خارجی استقبال شود

وی در پاسخ به این پرسش که آیا حضور زنان در وزارت خارجه در دوره های متفاوت کمرنگ بوده هست، آیا زنان توانمندی مورد نیاز جهت ورود به عرصه دیپلماسی را ندارند یا پروتکل­ های دیپلماتیک داخلی و بین المللی در تعاملات سیاسی بین سفیران و دیپلمات ها اجازه این کار را نمی دهد؟ گفت: زن ها باید توانایی های خود را در صحنه سیاست خارجی نشان دهند تا زمینه این کار بیش از گذشته فراهم شود. البته، زنان در صحنه رسانه، دانشگاه ها، مدیریت کشور و غیره حضور دارند و با استمرار این روند، فضا آماده می شود تا در صحنه سیاست خارجی نیز نقش موثرتری داشته باشند. علاوه بر این زن ها در حال حاضر هم نقش فعالی در وزارت خارجه دارند. الان سفیر زن و معاون سفیر زن داریم، ولی کافی نیست و باید توسعه یابد و از حضور زنان در عرصه سیاست خارجی استقبال شود.

وی در پاسخ به این پرسش که جهت انتخابات 1400 کاندیدای ریاست جمهوری می شوید؟ گفت: من در آخر دوره وزارت خویش و در آخرین مصاحبه­ مطبوعاتی که با جمعی از خبرنگاران داشتم اعلام کردم که بعد از وزارت مسوولیت بالای اجرایی دیگری را نمی­ پذیرم. الان هم بر همین تصمیم پایدار هستم و فکر می ­کنم جوانان باید به میدان بیایند و دوره مسوولیت پذیری آنهاست.

از دوستان نزدیک آقای روحانی هستم

با آقای ظریف جلسات مشورتی داریم

وزیر پیشین امور خارجه کشورمان در پاسخ به این که در دولت آقای روحانی به شما پیشنهاد پذیرش مسوولیتی شد و نپذیرفتید؟ گفت: من از دوستان نزدیک آقای روحانی هستم و سال ها چه در دوران دفاع مقدس و چه در دوران وزارت با هم همکاری نزدیکی داشته­ ایم و به طبع ایشان توقع داشتند در دوران انتخابات به ایشان کمک کنم و مسوولیتی را بپذیریم، ولی تصمیم من این بود که بقیه عمرم را صرف فعالیت­ های فکری، علمی و دانشگاهی بکنم. به همین علت در کنار شورای راهبردی روابط خارجی وقت زیادی را صرف علوم شناختی می کنم و مسوولیت ستاد توسعه علوم و فن آوری­ های شناختی را بر عهده دارم و در پژوهشکده علوم شناختی نیز فعال هستم.

وی در پاسخ به این که آقای دکتر ظریف جلسات مشورتی با شما دارند؟ گفت: بله، علاوه بر جلسات شورای راهبردی که بعضاً از ایشان دعوت می­ شود، در فرصت­ های دیگری نیز همدیگر را می­ بینیم و به تبادل نظر می پردازیم.

اخبار سیاسی – ایسنا

واژه های کلیدی: ایران | خارجی | سوریه | سیاست | آمریکا | ایرانی | اقتصادی | آمریکایی | ایرانیان | ایران هراسی

دانلود


دانلود فایل ها

نویسنده : blogzz